خرید شمش طلا و مزایای آن برای سرمایه ‌گذاری

نویسنده: هماتیت گلد
1403/01/16 13:07

خرید شمش طلا و مزایای آن برای سرمایه ‌گذاری

طلا یکی از پایدارترین اقتصادها و محبوب ‌ترین سرمایه‌گذاری ‌ها از گذشته تا به امروز بوده است. در دوران باستان، طلا به عنوان نمادی از ثروت، شکوه و قدرت شناخته می شد. در طول تاریخ ارزش طلا و سرمایه گذاری در این حوزه همچنان حفظ شده و امروزه طلا نقش مهمی در اقتصاد جهانی بر عهده دارد. روش های متعددی برای سرمایه گذاری در بازار طلا و جواهر وجود دارد؛ از خرید مصنوعات و زیورآلات تا سکه، طلای آب شده و شمش طلا.

بسیاری از افرادی که قصد دارند سرمایه خود را از حالت ریالی خارج نمایند تا ارزش آن بر اساس نوسانات ارز کاهش پیدا نکند، شمش های طلا خریداری می نمایند.

 

امروزه، خرید شمش طلا به عنوان یک فرصت سودآور و روشی امن و تضمین شده روش برای سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته است. از مزایای مهم این نوع سرمایه ‌گذاری می توان حفظ ارزش سرمایه، تنوع سبد سرمایه ‌گذاری، کاهش ریسک اقتصادی، قابلیت نگهداری و قدرت نقدینگی بالا را نام برد. از این رو خرید شمش طلا یک گزینه مناسب برای کسانی است که به هدف حفظ و افزایش سرمایه اولیه خود قصد سرمایه گذاری در طلا را دارند.

حفظ ارزش سرمایه با خرید شمش طلا

از آن جایی که طلا به عنوان اندوخته ای پایدار شناخته می شود، در دوران رکود اقتصادی یا تورم، نه تنها از ارزش آن کاسته نمی شود؛ بلکه در طول زمان سود قابل توجهی به همراه خواهد داشت. بنابراین، خرید انواع طلا از جمله سکه، طلای آب شده و شمش طلا می تواند از سرمایه افراد در برابر نوسانات بازارهای مالی محافظت نماید.

سرمایه گذاری سودآور و پایدار با خرید شمش

 

متنوع سازی سبد سرمایه گذاری با شمش طلا

خرید شمش طلا به عنوان یکی از روش‌ های تنوع سبد سرمایه‌گذاری شناخته می ‌شود. به بیان دیگر، طلا به عنوان یک دارایی باارزش به سایر دارایی ‌های مالی مانند سهام و اوراق قرضه وابسته نیست و بازاری مستقل دارد.  انتخاب انواع مختلف طلا علاوه بر تنوع در سبد سرمایه‌ گذاری می ‌تواند از ریسک ‌های مالی و اقتصادی بکاهد و به تعادل ریسک سرمایه ‌گذاری کمک کند.

خرید شمش طلا فرصتی سودآور و قابل اعتماد

شمش طلا یک سرمایه گذاری پرسود با بازدهی بالا است. در واقع، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند تورم، نوسانات رشد اقتصادی، نرخ ارز و جهانی شدن اقتصاد است. بنابراین، با خرید و نگه داری انواع طلا، می توان در بلند مدت به سود قابل توجهی دست یافت.

 

شمش طلا چیست و چه مشخصاتی دارد؟

شمش طلا نوعی طلای خام است که در وزن ‌های مختلف عرضه می ‌شود و دارای عیار ۲۴ است. به دلیل کمتر بودن ناخالصی در طلای با عیار ۲۴، این نوع طلا نسبت به طلاهای مورد استفاده در مصنوعات زینتی، نرم‌ تر است و به صورت وکیوم شده عرضه می ‌شود. خریداران با توجه به نیاز و میزان بودجه خود می‌ توانند وزن‌ های مختلف شمش طلا را خریداری کنند. به طور کلی، افراد برای هدیه دادن معمولا از شمش‌های ۰.۱ تا ۲.۵ گرمی و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت از ۵ تا ۱۰۰ گرمی استفاده می ‌کنند.

شمش در وزن های سبک یک انتخاب مناسب و جذاب برای هدیه دادن است.

 

برندهای شناخته شده و معتبری در سطح جهان اقدام به تولید و عرضه شمش طلا نموده اند. از معروف ترین کشورهای سازنده شمش می توان به سوئیس، استرالیا، انگلستان و امارات اشاره کرد. برخی از این شمش‌ ها دارای طرفداران بیشتر و قیمت‌ های بالاتری هستند. شمش ‌های سوئیسی از معروف ترین و محبوب ترین این نوع طلا محسوب می شوند. علاوه بر کشورهای مطرح، در ایران هم انواع مختلف شمش طلا در وزن ها و طرح های متفاوت ساخته می شود. وزن شمش ‌های ساخته شده به معیارها و استانداردهای مشخصی بستگی دارد. سازنده های شمش طلا با توجه به بازار رقابتی، عرضه و تقاضا وزن های خاصی را تولید و به بازار عرضه می کنند.

نکات مهم در هنگام خرید شمش

به طور معمول بر روی شمش طلا علائمی حک شده است. این علائم نشان دهنده مشخصات شمش هستند و تمام شرکت ها و کارخانه های سازنده شمش ملزم به درج این علائم هستند. در هنگام ساخت شمش های طلا از قالب هایی استفاده می شود که عیار و نام سازنده را بر روی شمش حک کنند. 

علائم درج شده بر روی شمش

 

در هنگام خرید شمش طلا لازم است به چند نکته توجه داشته باشید:

  • بررسی عیار: عیار شمش در هنگام قالب ریزی بر روی آن حک می شود. عیار اغلب با عدد 999 بر روی شمش قابل مشاهده است. برای اطمینان از خرید لازم است شمش را از مراکز معتبر خریداری نمایید.
  • وزن شمش: وزن هر شمش مانند عیار بر روی آن حک می شود و به راحتی قابل مشاهده است
  • کد شناسایی: هر یک از شمش های طلا ساخته شده دارای کد شناسایی منحصر به فردی هستند. کد شناسایی مانند عیار و وزن باید بر روی شمش حک شده باشد. کدهای شناسایی در آزمایشگاه های عیارسنجی بر روی انواع مختلف طلا از جمله شمش تعیین می گردند.
  • لوگو و نام کارخانه: بر روی تمام شمش های ساخته شده لوگو و نام کارخانه سازنده به چشم می خورد.

چرا سرمایه گذاری با خرید شمش پرسود است؟

خرید شمش‌ طلا از بهترین گزینه‌ های سرمایه گذاری در بازار طلا است. از مهم ترین مزیت های این نوع سرمایه گذاری می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تنوع در وزن: شمش ‌های طلا در اندازه‌ های مختلفی در بازار موجود هستند و این تنوع، امکان خرید در وزن ‌های گوناگون از یک گرم تا یک کیلوگرم را فراهم می ‌کند که در سایر اشکال طلا معمولاً چنین حق انتخابی وجود ندارد.
  • قابلیت معامله در بازارهای جهانی: شمش ‌های طلا به دلیل تولید در اندازه ‌های استاندارد قابلیت معامله در بازار‌های بین‌ المللی را دارند.
  • عیار بالا: شمش ‌های طلا با عیار ۲۴ تولید می ‌شوند که بالاترین عیار موجود است.
  • معتبر بودن: شمش ‌های طلا، بر خلاف طلای دست‌ دوم، شناسنامه‌ دار و معتبر هستند و خطر تقلبی بودن آن‌ ها کمتر است.
  • عدم حباب قیمت: شمش ‌های طلا حباب قیمت ندارند و قیمت پایدارتری نسبت به سکه‌ های طلا دارند.

قیمت کمتر: قیمت شمش ‌های طلا نسبت به طلای کم اجرت و سکه قیمت پایین تری دارند.

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات